Mac App Store: požehnání pro vývojáře
I nyní, v době nadšeného očekávání obchodu Mac App Store, zvažuje většina z nás spíše uživatelské hledisko. Řešíme, co vše to přinese nám uživatelům a proč to vlastně Apple dělá. Jenže Mac App Store je doslova požehnáním pro úplně jinou skupinu uživatelů – vývojáře aplikací.
Pokud jste spojení Mac App Store ješte nezaznamenali, pak vězte, že jde o nový počin společnosti Apple. Tato nová služba je samostatnou odnoží obchodu App Store, který slouží pro nákup a centrální instalaci aplikací na zařízení s operačním systémem iOS. Důvěrně jej tedy znají všichni majitelé iPhonů, iPadů i iPodů touch. No a Mac App Store slibuje totéž také pro počítače s operačním systémem Mac OS X. Její spuštění bylo ohlášeno na 6. ledna.
Z vašeho pohledu tak v operačním systému zkrátka přibude nová aplikace, jejímž prostřednictvím budete moci prohledávat, instalovat i nakupovat aplikace přímo na svůj počítače. Mac App Store se poté také postará o automatickou aktualizaci všech aplikací nainstalovaných jeho prostřednictvím. V Mac App Store však nebudou všechny dostupné aplikace – ale jen ty, které sem jejich vývojáři umístí (a které Apple schválí, pochopitelně).
Sen všech vývojářů
Opusťme nyní uživatelskou rovinu a podívejme se na vše pohledem vývojářů (uživatelským výhodám se budeme podrobně věnovat v dalším článku). Představte si začínajícího vývojáře, který vytvořit svou první aplikaci. Vytvořil k ní webovou stránku, na ni umístil základní informace i aplikaci ke stažení (nebo zakoupení). Jenže co teď? Sedět a čekat, až ji najde některý z potencionálních uživatelů najdete v Googlu? To by nemusel aplikace dělat vůbec.
Může ji také nechat propagovat prostřednictvím sociálních služeb, kde sice osloví více lidí, ale pokud aplikace nebude opravdu jedinečná, příliš mnoho stažení navíc se nedočká. Další možností je oslovit redakce macovských médií. Zde však bojuje s obrovskou přesilou podobných autorů a pokud jeho aplikace není opravdu jedinečná, nedostane se většinou ani do softwarových přehledů.
A teď se vezměte stejnou situaci znova, jenže po šestém lednu. Stejný vývojář udělá stejnou aplikaci a pošle ji na schválení do Mac App Store (a nemusí se ani tolik pachtit s webstránkou o produktu). Pokud se při programování držel všech pravidel, aplikaci Apple zařadí do katalogu a tím pro něj vlastně vše skončí – díky systému hodnocení, žebříčků nových aplikací a dalších funkcí se jeho aplikace potencionálně dostane v jeden okamžik na dosah všech potencionálních uživatelů. Ti nemusí nikde nic hledat, pátrat ani zjišťovat – stačí jim jen kliknout a příslušnou aplikaci a tu stáhnout a nainstalovat. Náš programátor sice může i dál dělat další propagaci jako v prvním případě, ale není již pro něj nezbytně nutná.
Zato Apple se za něj postará o vše: doručí aplikaci na počítače uživatelů, projde za něj obtížnou a riskantní cestou vyúčtování ceny programu od konečných zákazníků a zajistí dokonce i automatické aktualizace. Ano, vývojář již nemusí řešit kontrolu aktualizací po svém v rámci programu, ale systém Mac App Store nabídne uživatelům novou verzi automaticky ihned poté, co ji vývojář do systému odešle. A pro uživatele to představuje další výhodu: aplikace se budou aktualizovat centrálně a ne každá zvlášť, jako doposud.
A v případě, že by se jeho aplikace stala velmi populární a často stahovanou, je nemalá úspora také za hosting – aplikace se totiž uživatelům stahuje z centrálních serverů Apple a nikoli z vašeho hostingu.
Je vše opravdu tak růžové?
Až doposud to znělo jako pohádka? Zřejmě ano, ale i zde jsou stinné stránky. První je, že ne všechen zisk jde přímo vývojáři: Apple si z vybrané částky ponechá třicet procent. Ovšem vzhledem k tomu, že prodej aplikace začínajícího vývojáře by bez využití této služby byl jistě nižší, tak i přes tuto srážku je pro něj získaný výnos výhodnější. Dalším problém je poměrně široký seznam omezení, které musí aplikace dodržovat. Pokud nedodrží, do systému zařazena nebude.
Prozatím například Apple neplánuje nic jako shareware – tedy vyzkoušení aplikace po určitou dobu (nebo s omezenou funkčností) a poté zaplacení plné ceny. Velkou nevýhodou – kterou ostatně obrovsky trpí tako App Store pro iOS zařízení – je nemožnost vrácení aplikace v případě, že vám nevyhovuje (tedy jistým krkolomným způsobem to jde, ale jen z důvodu závažné chyby v aplikaci). Plně by dostačovala stejná pravidla, jaká realizuje konkurenční Android Market od Googlu.
I přes tyto všechny nevýhody – a nedělám si iluze, že by se po ostrém spuštění neobjevily některé další – však tvrdím, že je pro vývojáře Mac aplikací Mac App Store doslova požehnáním a bude jistě živnou vodou pro vývoj nových aplikací pro naše jablečné počítače.