Steve Jobs: boční tlačítko na iPadu již nikdy nebude zamykat rotaci, zapomeňte

Jednou z ergonomicky nejnepříjemnějších vlastností, které iPadu přinese připravovaný operační systém iOS 4.2, je změnu funkce bočního přepínacího tlačítko. To doposud ovládalo rotaci displeje, nově však ovládá pouze zapnutí / vypnutí hlasitosti. Steve Jobs nyní utnul všechny naděje v to, že by mohlo být jinak.

Použití bočního přepínače pro rychlé zamknutí rotaci displeje bylo na iPadu velmi praktické – v jakékoli situaci bylo možné jediný přepnutím okamžitě rotaci vypnout nebo naopak povolit. To nyní není možné a pro vypnutí rotace musíte několikrát stisknout tlačítko a párkrát ťuknout prstem na displej. Navíc vypnutí zvuku na přepínači je pouze duplikovanou funkcí – pokud totiž chvíli podržíte tlačítky pro zeslabení hlasitosti, zvuk kompletně vypnete také.

Nejzajímavější vlastností pak je skutečnost, že mnoho aplikací (převážně her) s tímto přepínačem nepočítá a jeho stav ignoruje – hra tak spustí na plnou hlasitost i v případě, že je zvuk přepínačem vypnut. A naopak i při vypnutém přepínači lze hardwarovým tlačítkem zvuk opět povolit bez toho, aniž by uživatel musel přepínač opět přepnout do polohy, ve které je zvuk povolen.

Když jsme tuto vlastnost kritizovali hned po vydání první betaverze, objevily se naděje, že by tato funkce mohla být volitelná v nastavení a uživatel by si mohl zvolit, jakou funkčnost přepínače by si přál – zda tu, se kterou nyní zařízení zakoupil, nebo s tou, kterou si přeje používat Apple. Nu, těmto nadějím je konec.

Jak totiž informoval magazín 9TO5Mac, jeho čtenář jménem Robert napsal Stevu Jobsovi následující dopis:

V iOS 4.2 pro iPad bude od nynějška přepínač na boku ovládat hlasitost, a ne otáčení displeje?

Na což dostal jednoduchou, ale výstižnou odpověď:

Ano.

Načež Robert odpověděl dalším dotazem:

Plánujete, aby si uživatel mohl tuto možnost zvolit?

A odpověď? Jednoduchá:

Ne.

Tak, a je to – konec nadějí, že by se mohlo dát chování přepínače nastavit. Pro mnoho uživatelů bude toto rozhodnutí důvodem k Jailbreaku celého iPadu, přestože by se bez něj jinak obešli  – a já budu bohužel jedním z nich. Na současný způsob vypínání rotace jsem si za celé týdny testování iOS 4.2 zkrátka nezvykl. Něco takhle ergonomicky nepraktického jako nyní opravdu překáží.

Až by se chtělo říci, že by nebylo od věci, kdyby Steve Jobs přestal řídit vše dle svých pocitů, a to především v oblasti uživatelské ergonomie.

20 komentářů: „Steve Jobs: boční tlačítko na iPadu již nikdy nebude zamykat rotaci, zapomeňte

  • avatar
    25. 10. 2010 (07:46)
    Trvalý odkaz

    Jsem za to rad. K cemu mi je zamykani obrazovky? Obrazovku zamykam, kdyz ji mam zaplou. Takhle uz nemusi clovek otvirat ipad, zadavat kod a kouknout jestli je vyplej zvuk a muze to udelat jen pohledem na tlacitko.

    • avatar
      25. 10. 2010 (08:03)
      Trvalý odkaz

      A proc bys mel u zhasnuteho ipadu resit, zdali mas vypnuty zvuk ci nikoliv. Zhasnuty ipad = nepouzivas ho a zvuk bud hraje nebo ne.

  • avatar
    25. 10. 2010 (08:02)
    Trvalý odkaz

    Co na to rici. Jobs je hlupak. To tlacitko na zamykani rotace pouzivam porad!

  • avatar
    25. 10. 2010 (08:12)
    Trvalý odkaz

    Naprosty souhlas s File12. Hardwarove tlacitko na zamykani obrazovky je do nebe volajici kravovina. Mnohem lepsi je softwarove reseni, jak to ma iphone.

    • avatar
      25. 10. 2010 (08:18)
      Trvalý odkaz

      Nevim jak vas iPad, ale ty, co mame v redakci, maji senzor velmi
      citlivy a neni bez vjimky, kdyz se displej otaci napriklad pri
      rychlejsim prujezdu zatackou v aute, pri horizontalnim polozeni se
      otaci i pri mensim naklopeni.
      S iPhonem to moc srovnavat nejde – iPad rotuje jinak (citliveji), v
      jinych uhlech a polohach a navic rotuje vse, vcetne uvodni obrazovky.
      Navic zatimco toto na iPhonu zvladnete jednou rukou, na ipadu je
      zalezitost obourucna.
      Zastancum softwaroveho reseni: v pripade, ze mam obrazovku danou na
      vysku a chci ji dat na sirku, musim:
      – dvakrat stisknout home
      – tahnout prstem listu
      – klepnout na zamek
      – klepnout mimo listu
      – otocit iPad
      – dvarkat stisknout home
      – tahnout prstem listu
      – klepnout na zamek
      – klepnout mimo plochu
      A ted stejny postup s prepinacem:
      – odemknout prepinac
      – otocit iPad
      – zamknout prepinac
      Docela rozdil, ne?

      • avatar
        25. 10. 2010 (09:41)
        Trvalý odkaz

        Já plně souhlasím, zamykání rotace u iPadu tlačítkem dává smysl.
        Trošku moc nechápu chování tlačítka na snižování hlasitosti proč když ho podržím déle, tak se se vypne zvuk úplně, proč se to nechová stejně jako na iPhonu, že se zvuk začne rychleji snižovat?

        A když už jsme u těch tlačítek, tak by mě přišla dobrá funkce mačkat spoušť foťáku na iPhonu jedním z ovládacích tlačítek zvuku (např. jedním zmáčknout spoušť foťáku a druhým spustit nahrávání videa)

        Takže i když mi zatím vše vyhovovalo, tak v tomto případě taky pouvažuji o JB.

  • avatar
    25. 10. 2010 (09:09)
    Trvalý odkaz

    Steve se prostě rozhodnul, že bude konzistence mezi všemi zařízeními za každou cenu. A rozhodnul se chybně.

    • avatar
      25. 10. 2010 (11:07)
      Trvalý odkaz

      V tom pripade nechapu proc neni cudlik „zpet“ v safari dole, fakt me to otravuje zvedat ruku az nahoru, takhle bych to moh delat palcema….. atd…

      • avatar
        25. 10. 2010 (22:29)
        Trvalý odkaz

        To už je trochu jiná záležitost, protože jde o software přizpůsobený větší obrazovce. Nicméně chápu, že to nemusí být 100% ergonomický…

  • avatar
    25. 10. 2010 (09:27)
    Trvalý odkaz

    no tak to mi skoncilo pohodlne citanie kniziek …. :(
    iPad pouzivam nozmalne nastojaka ale ked si otvorim iBooks tak to mam rad na sirku a tie senzory su fakt citlive a ten prepinac je uplne genialny.
    posledny jailbreak som mal na iPhone 3G a vyzera to ze zas pojde na iPad a mozno aj na iPhone 4 pre pohodlne zapinanie a vypinanie bluetooth modulu ……

  • avatar
    25. 10. 2010 (11:05)
    Trvalý odkaz

    Hele vy vazne verite tomu ze to odpovida Steve a ze to neni zase nejaka akce na zviditelneni nejakejch appleultras? Nebudte blazni, to by Steve nedelal nic jinyho nez mazal, mazal, mazal spam od „fanousku“. Zkuste si tu jeho adresu najit a poslat mu email, ikdyz vam tady Vlada bude tvrdit ze to tak je, tak stejnak neverte, on je jeden z tech placenejch co delaj okolo Apple hype a co se tyce toho tlacutka tak verim tomu ze to zmenej zase na lock. Jo a tahle stranka neni iPad friendly, nejde prispivat.

      • avatar
        25. 10. 2010 (11:58)
        Trvalý odkaz

        Tak asi nejde anonymum, kdyz zmacknu odeslat tak se nic nestane ano to okynko kam bych zapsal steve jobs se neotevre.

          • avatar
            25. 10. 2010 (13:06)
            Trvalý odkaz

            Fakt ot nejde, zmacknu prispet jako, roztoci se kolecko v liste, ale nic se nestane….
            Radsi nam rekni kdy bude upgrade MBP my to nevykecame, dik.

          • avatar
            25. 10. 2010 (13:23)
            Trvalý odkaz

            Fakt to jde – zmackni prispet jako a odroluj strankou nahoru – ceka
            tam na tebe nadherny dialog :)

  • avatar
    25. 10. 2010 (12:37)
    Trvalý odkaz

    No nevadi, uz jsem premyslel jestli mi k necemu muze byt jailbreak, myslim ze s novou verzi ho na svem ipadu provedu. Zamykani otaceni je nenahraditelna vec a naopak tlumeni zvuku je nesmysl pres toto tlacitko a zcela vyhovuje delsi stisk tlacitka na tlumeni. Chtel bych to tak i na iphone, takze asi i tam me ceka jailbreak jestli takovy hack do systemu existuje. Nechapu, proc to nemuze byt volitelne….

  • avatar
    25. 10. 2010 (12:45)
    Trvalý odkaz

    Test z iPadu – pro ctenare vydavajiciho se za Steva Jobse :)

  • avatar
    26. 10. 2010 (05:21)
    Trvalý odkaz

    Jak jsem psal v jinem vlaknu – Disqus ma tuto vlastnost nahlasenu a
    slibje jeji opraveni v pristi verzi. My s tim bohuzel nenadelame
    nic…

Komentáře nejsou povoleny.