Adidas zrušil reklamní iAd kampaň za deset milionů dolarů. Může za to Jobsova posedlost
Není příliš obvyklé, aby společnosti nabízející reklamní prostor odmítaly reklamní kampaně jen proto, že se jejich představiteli nelíbil navrhovaný kreativní koncept.
Podle informací magazínu Business Insider se zmíněné děje v případě reklamního systému iAd poměrně často. Poslední velkou společností, které již došla s Applem trpělivost, je Adidas. Ten totiž kompletně zrušil svou plánovanou kampaň v systému iAd v hodnotě převyšující deset milionů dolarů, protože byl Steve Jobs příliš posedlý kontrolou. Podle vyjádření vedení se Adidas rozhodl celou kampaň zrušit poté, co Apple odmítl její kreativní koncept již potřetí. Tedy převedeno do běžného jazyka: Adidas se naštval, když se Applu potřetí nelíbilo grafické provedení kampaně.
Toto rozhodnutí by sice prvoplánově mohlo vypadat jako sympatické (vždyť přece Apple dbá na ideální vzhled reklam), pro vývojáře používající iAd jde o skutečně špatnou zprávu a potažmo i pro samostatné uživatele. Celý systém iAd totiž trpí zoufalým nedostatkem inzerentů, tudíž aplikace s výdělky na základě iAd svým vývojářům nevydělávají. A pokud vývojář na aplikaci nevydělá, bude to mít pro nás uživatele hned dva možné důsledky: buďto s vývojem své aplikace skončí, nebo ji vydá jako placenou.
Pro pořádek dodejme, že Adidas není jedinou společností, která z těchto důvodů nad iAd zlomila hůl – před nedávnem deník The Wall Street Journal informoval, že svou kampaň ukončila také prémiová značka Channel.
Je to škoda – zatímco při představení iOS to vypadalo, že Apple převezme aktivní roli rozvoje mobilní reklamy, působí v současné době spíše jako brzda. Bez inzerentů nebudou peníze a bez peněz nebude iAd a v aplikacích místo citlivě umístěné reklamy tak začnou stále častěji svítit bannery konkurenčních reklamních kanálů.
Pozor, Jobs žádné miliony neodřekl, kampaň stáhl zadavatel. Spíše to
bude tak, že Jobs předpokládal, že donutí zadavatele k ústupkům,
protože iAd je dle jeho přesvědčení pro zadavatele klíčový. A zřejmě
nebyl a Adidas ty peníze nasype do jiného, konkurenčního systému….
nemyslel jsem to přímo tak, že by Jobs odřekl 10M, ale že bazíruje víc na formě reklamy, než na samotném obchodu – v konkrétním případě. Tedy – myslím si, že raději risknul odřeknutí, než aby pustil reklamu, kterou by popudil uživatele (předpokládám že šlo o něco buď reklamně agresivního nebo jinak formálně „závadného“).
No, odrekl. Pokud chci nekam dat 10 milionu a nekdo tuto moji reklamni kampan odmita, protoze se mu nelibi, ackoliv mu do toho nic neni, tak to proste zrusim a dam tech 10 mega nekomu jinemu, a priste tam vubec nebudu inzerovat.
Diky za potvrzeni mych slov :)
Souhlas s Denisem. Stevovi se nedá upřít určitá míra vizionářství nebo vžití do pohledu uživatele. Jenže i vize musí být podepřena zkušeností a i Steve má své limity co může ještě kontrolovat.
Poslední dva roky si stojím za názorem, že Stevova posedlost kontrolou zatratí Apple stejně jako ho vyzvedla na výsluní.
Poslední dva roky se mu tedy ta kontrola vůbec nedaří, aspoň po softwarové stránce, poněvadž software Apple (Mac OS X, iOS a hlavně Safari) je horší a horší (rozuměj pomalejší, beachball se stává častým společníkem i na nejnovějším hardware).
Souhlas, predevsim u Safari je to velmi patrne…
uz som sa bal ze problem je u mna, je to totiz dost caste
Kdyby to šlo, dal bych si na svého loňského iMaca (Late 2009) Tigera, což bych IMHO nejlepší Mac OS X. A už vůbec si nejsem jistý, zda bych si dneska ještě koupil Maca. Zní to děsně, nicméně už zažívám stejné potíže, před kterými jsem před více než pěti lety utíkal z jiné platformy.