Jak připravit video pro střih na počítači (iMovie tutoriál, díl první)

Mé ukázkové video, které předvádí možnosti střihu HD videa na staričkém Macu mini, bylo společně s komentáři v diskusích impulsem k napsání tohoto iMovie tutoriálu. Existuje totiž několik ověřených postupů, díky kterým bude práce s videem radost, a ne trápení s točícím s BeachBallem…

img_214589_main1Malé selfpromo na mou knihu: Převádíme nahrávky z VHD na DVD
Většina z nás má doma z dřívější doby mnoho videokazet. Ať už jsou naplněny zajímavými filmy nebo videem z dovolené či rodinnou oslavou, nechceme o ně přijít. Jak je ale zachránit? Nejjednodušší cestou je převést tyto staré videozáznamy na DVD. V knize se názornou formou dozvíte, jak převádět nahrávky z videokazet do počítače, upravit je, opatřit titulky, hudbou nebo úvodním menu a vypálit je na filmový disk DVD. Autor přitom od čtenáře neočekává žádné zvláštní znalosti, a tak je vhodná i pro začátečníky, nicméně ocení ji také zkušenější uživatelé. Nejen pro ně kniha obsahuje tipy, jak zmíněné operace provádět mimo Windows také v operačních systémech Linux a Mac OS X.

Řekněme, že nám jde především o střih domácího videa – tedy takového videa, které zaznamenáme kamerou. Nejdříve je třeba mít na paměti základní pravidlo pro zpracování videa na počítači, které zní:

Ztrátové kodeky se nehodí pro střih a úpravu videa.

A to hned ze dvou důvodů: práce s takovýmto videem je často tak náročná na samotný početní výkon počítače, že znemožňuje již pohodlnou práci ve střihovém programu. A za druhé, přestože se tento problém snaží moderní aplikace eliminovat, může zpracování tohoto videa způsobit výpadky synchronizace nebo artefakty ve výsledném videu – především aplikace několika efektů úpravy obrazu produkuje při použití ztrátového videa viditelné zhoršení kvality.

Postupme ale dále. Kamery (budeme hovořit pouze o kamerách digitální, prehistorické analogové potvory necháme v muzeu) můžete mít buďte se záznamem v HD (vysoké rozlišení), nebo SD (klasické rozlišení). Ale nejdůležitější je způsob záznamu:

  • páskové kamery
    tyto kamery  jsou, přestože se to může zdát podivné, stále nejlepší a pro zpracování videa na počítači nejvhodnější. Video zaznamenávají na magnetickou pásku v bezztrátovém kodeku a samotná magnetická páska je schopna zaznamenat vyšší dynamický rozsah, než jiné typy kamer.
  • paměťové kamery
    tyto kamery zaznamenávají video  na paměťové médium – SD kartu nebo pevný disk. Aby toho byly schopné, používají ztrátovou kompresi pro záznam dat.

Pokud tedy máte páskovou kameru, pravděpodobně nemusíte tento článek dočítat do konce – váš počítač se při střihu videa chová stejně, jako na mém počítači ve zmiňovaném videu. Pokud však máte paměťovou kameru (má druhá HD kamera také používá SD karty), musíte video pro střih připravit. Zde záleží na tom, v jakém kodeku kamera nahrává:

  • kamery se záznamem v některém ze standardních kodeků
    tyto kamery jsou výhrou pro své uživatele: video ukládají například ve formátu MPEG2, MPEG4 nebo (ideálně, jako například skvělý Samsung VP-HMX20C) H.264, se kterým se velmi snadno pracuje.
  • kamery se záznamem v proprietárním kodeku
    sem patří kamery se záznamem do AVCHD, což je postrach všech střihových programů – ve své podstatě se jedná o prokládaný H.264 s AC3 zvukovou stopou. Pokud již takovou kameru máte, pokusíme se vám poradit. Pokud o kameře prozatím uvažujete a opravdu to s úpravou videa myslíte vážně, AVCHD kameru neberte. Opravdu, ušetříte si do budoucna mnoho starostí.

Jak na to (obecný postup)

Příprava videa pro střih tedy spočívá v tom, uložit video na pevný disk počítače v bezztrátovém kodeku, aby práce pěkně odsýpala a současně nedocházelo při úpravách obrazu ke zhoršování kvality.

  1. Máte-li páskovou kameru, stáhněte video na pevný disk před začátkem střihu videa – video bude uloženo v originálním bezztrátovém kodeku,
  2. máte-li kameru se ztrátovou kompresí, převeďte jej nejdříve do bezztrátového formátu. Tento převod je u kamer se záznamem do některého ze standardních kodeků rychlejší, než stažení dat z páskové kamery (a současně s tím získáte další zálohu zdrojového videa), u kamer se záznamem do AVCHD je to trochu porod a neobejdete se bez komerčních aplikací třetích stran. Pokud ale často pracujete s videem, brzy se tato nevelká investice vrátí. Zjednodušeně řečeno: berte to tak, že vaše kameru ukládá komprimované video, které je vhodné před zpracováním rozbalit – kdyby bylo uloženy v .zip archívu, zřejmě byste jej také nejdříve dekomprimovali.

Jak na to (video z kamer se standardním kodekem)

  1. Stáhněte a spusťte zdarma dostupnou aplikaci MPEG Streamclip,
  2. otevřete okno pro dávkové zpracování videa List -> Batch Encoding (Seznam -> Dávkové převedení). Do okna přetáhněte soubory z disku kamery,
    01
  3. v následujícím dialogu zvolte z rozbalovací nabídky možnost Export to QuickTime (Exportovat do QuickTime) a zadejte místo, kam se mají převedené soubory uložit,
    02-mpeg-streamclip
  4. v okně nastavení komprese zvolte z rozbalovací nabídky Compression (Komprese) volbu Apple Intermediate Codec, šoupátko Quality (Kvalita) nastavte na hodnotu 100% a v sekci Frame size (Rozlišení) nastavte rozlišení videa – nejlépe zanechte automaticky rozpoznanou položku, která odpovídá rozlišení zdrojového videa. Potvrďte nastavení kliknutím na tlačítko To Batch (Do seznamu),
    03-mpeg-streamclip-movie-exporter
  5. konverzi všech souborů spusťte kliknutím na tlačítko Go (Spustit).
    04-mpeg-streamclip-batch-list
  6. Hotovo! Tímto postupem vytvoříte video, které bude mít v plném HD rozlišení dostatečný datový tok přibližně 60 Mb/s, bude uloženo zcela bezztrátově a při jeho přehrávání nepřesáhne vytížení procesoru 15% i na těch nejpomalejších Macích. A to je to, čeho jsme chtěli před samotných střihem dosáhnout.

Jak na to (video z AVCHD kamer)

  1. Protože je AVCHD proprietární kodek, neexistují volně dostupné nástroje pro Mac pro jeho převod do bezztrátového formátu vhodného pro střih videa. Budete tedy k ceně vaší kamery připočíst 35 dolarů (přibližně 680 korun), za které si koupíte výborný a rychlý decoder VoltaicHD od společnosti ShedWorx. Pokud stříháte a natáčíte delší videa, opravdu se vám tato investice vyplatí.
  2. Přetáhněte .mts soubory z videokamery do okna aplikace VoltaicHD,
    01-voltaichd
  3. klikněte na ikonu Preferences (Předvoby). V okně s konfigurací nastavte volbu Output Resolution (Výstupní rozlišení) na hodnotu Same as source (Stejné jako u zdroje), zaškrtněte položku Use Advanced Export Settings (Použít rozšířené možnosti exportu) a klikněte na tlačítko Options (Možnosti),
    02-preferences
  4. v okně Movie Settings (Nastavení videa) klikněte na tlačítko Settings (Nastavení),
    03-movie-settings
  5. z rozbalovací nabídky Compression Type (Typ komprese) zvolte možnost Apple Intermediate Codec a kliknutím na tlačítko Ok zavřete všechna okna,
    04-standard-video-compression-settings
  6. zpět v okně aplikace klikněte na tlačítko Start a spusťte tak konverzi.
    05-voltaichd
  7. Hotovo! Tímto postupem vytvoříte video, které bude mít v plném HD rozlišení dostatečný datový tok přibližně 60 Mb/s, bude uloženo zcela bezztrátově a při jeho přehrávání nepřesáhne vytížení procesoru 15% i na těch nejpomalejších Macích. A to je to, čeho jsme chtěli před samotných střihem dosáhnout.

Tak, tím bychom měli připravena naše videa ve střih v nejvyšší možné kvalitě a ve formátu, který není náročný na početní výkon vašeho počítače. V dalším pokračování iMovie tutoriálu se podíváme na správný postup importu takto předpřipravených videí do iMovie.

167 komentářů: „Jak připravit video pro střih na počítači (iMovie tutoriál, díl první)

  • avatar
    15. 06. 2009 (20:56)
    Trvalý odkaz

    Tak máme doma sice stařičkou digitální kameru (z roku 2000),která ukládá na pásku, ale jak koukám na tento první tip asi je to stále výhra :-) I když se mi samozřejmě líbí nové kamery, které jsou poloviční co do velikosti a hmotnosti než ta naše.

  • avatar
    15. 06. 2009 (20:56)
    Trvalý odkaz

    Tak máme doma sice stařičkou digitální kameru (z roku 2000),která ukládá na pásku, ale jak koukám na tento první tip asi je to stále výhra :-) I když se mi samozřejmě líbí nové kamery, které jsou poloviční co do velikosti a hmotnosti než ta naše.

  • avatar
    15. 06. 2009 (20:56)
    Trvalý odkaz

    Tak máme doma sice stařičkou digitální kameru (z roku 2000),která ukládá na pásku, ale jak koukám na tento první tip asi je to stále výhra :-) I když se mi samozřejmě líbí nové kamery, které jsou poloviční co do velikosti a hmotnosti než ta naše.

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:56)
    Trvalý odkaz

    Tak máme doma sice stařičkou digitální kameru (z roku 2000),která ukládá na pásku, ale jak koukám na tento první tip asi je to stále výhra :-) I když se mi samozřejmě líbí nové kamery, které jsou poloviční co do velikosti a hmotnosti než ta naše.

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:01)
    Trvalý odkaz

    toncek: ano, páska je pořád páska. Ovšem nevýhoda vaší kamery je v tom, že nebude HD – i jen z tohoto důvodu se vyplatí nad novější přemýšlet…

    • avatar
      25. 12. 2010 (11:02)
      Trvalý odkaz

      Kecy v klecy ffmeg – for free, cause of GPL – looser

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:01)
    Trvalý odkaz

    toncek: ano, páska je pořád páska. Ovšem nevýhoda vaší kamery je v tom, že nebude HD – i jen z tohoto důvodu se vyplatí nad novější přemýšlet…

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:01)
    Trvalý odkaz

    toncek: ano, páska je pořád páska. Ovšem nevýhoda vaší kamery je v tom, že nebude HD – i jen z tohoto důvodu se vyplatí nad novější přemýšlet…

  • avatar
    15. 06. 2009 (22:01)
    Trvalý odkaz

    toncek: ano, páska je pořád páska. Ovšem nevýhoda vaší kamery je v tom, že nebude HD – i jen z tohoto důvodu se vyplatí nad novější přemýšlet…

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:07)
    Trvalý odkaz

    Pekny clanek, je fajn, ze jste shrnul postup pro asi nejdulezitejsi cast strihu videa.

    Mam kameru dovezenou pred x lety z japonska, Sharp VL-FD1, paskova, miniDV. kdyz ji pripojim pres FireWire k macu a chci importovat do iMovie, tak kamera reaguje na ovladani z pocitace, ale v imovie nevidim zadny obraz a neslysim zvuk. Myslel jsem, ze to je nastaveni NTSC a PAL, ale to mi nepomohlo. Vite jak na to? Na objektivu ma kamera napsano progressive scan, To je tusim snimkovani po celym obrazcich a ne po pulsnimcich, muze to ovlivnit import?

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:07)
    Trvalý odkaz

    Pekny clanek, je fajn, ze jste shrnul postup pro asi nejdulezitejsi cast strihu videa.

    Mam kameru dovezenou pred x lety z japonska, Sharp VL-FD1, paskova, miniDV. kdyz ji pripojim pres FireWire k macu a chci importovat do iMovie, tak kamera reaguje na ovladani z pocitace, ale v imovie nevidim zadny obraz a neslysim zvuk. Myslel jsem, ze to je nastaveni NTSC a PAL, ale to mi nepomohlo. Vite jak na to? Na objektivu ma kamera napsano progressive scan, To je tusim snimkovani po celym obrazcich a ne po pulsnimcich, muze to ovlivnit import?

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:07)
    Trvalý odkaz

    Pekny clanek, je fajn, ze jste shrnul postup pro asi nejdulezitejsi cast strihu videa.

    Mam kameru dovezenou pred x lety z japonska, Sharp VL-FD1, paskova, miniDV. kdyz ji pripojim pres FireWire k macu a chci importovat do iMovie, tak kamera reaguje na ovladani z pocitace, ale v imovie nevidim zadny obraz a neslysim zvuk. Myslel jsem, ze to je nastaveni NTSC a PAL, ale to mi nepomohlo. Vite jak na to? Na objektivu ma kamera napsano progressive scan, To je tusim snimkovani po celym obrazcich a ne po pulsnimcich, muze to ovlivnit import?

  • avatar
    15. 06. 2009 (22:07)
    Trvalý odkaz

    Pekny clanek, je fajn, ze jste shrnul postup pro asi nejdulezitejsi cast strihu videa.

    Mam kameru dovezenou pred x lety z japonska, Sharp VL-FD1, paskova, miniDV. kdyz ji pripojim pres FireWire k macu a chci importovat do iMovie, tak kamera reaguje na ovladani z pocitace, ale v imovie nevidim zadny obraz a neslysim zvuk. Myslel jsem, ze to je nastaveni NTSC a PAL, ale to mi nepomohlo. Vite jak na to? Na objektivu ma kamera napsano progressive scan, To je tusim snimkovani po celym obrazcich a ne po pulsnimcich, muze to ovlivnit import?

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:11)
    Trvalý odkaz

    Super návod! Třeba se to bude někdy hodit :-) Ještě tu kameru…

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:11)
    Trvalý odkaz

    Super návod! Třeba se to bude někdy hodit :-) Ještě tu kameru…

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:11)
    Trvalý odkaz

    Super návod! Třeba se to bude někdy hodit :-) Ještě tu kameru…

  • avatar
    15. 06. 2009 (22:11)
    Trvalý odkaz

    Super návod! Třeba se to bude někdy hodit :-) Ještě tu kameru…

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:15)
    Trvalý odkaz

    ehiker: vyzkoušejte to ve starším iMovie HD – pokud to bude dělat i v něm, je chyba v kameře nebo spíš někde na trase. Co při ovládání kamery vypisuje systém do logu (console)?

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:15)
    Trvalý odkaz

    ehiker: vyzkoušejte to ve starším iMovie HD – pokud to bude dělat i v něm, je chyba v kameře nebo spíš někde na trase. Co při ovládání kamery vypisuje systém do logu (console)?

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:15)
    Trvalý odkaz

    ehiker: vyzkoušejte to ve starším iMovie HD – pokud to bude dělat i v něm, je chyba v kameře nebo spíš někde na trase. Co při ovládání kamery vypisuje systém do logu (console)?

  • avatar
    15. 06. 2009 (22:15)
    Trvalý odkaz

    ehiker: vyzkoušejte to ve starším iMovie HD – pokud to bude dělat i v něm, je chyba v kameře nebo spíš někde na trase. Co při ovládání kamery vypisuje systém do logu (console)?

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:20)
    Trvalý odkaz

    To jsem zkousel taky, sestra ma G4, Tiger, iMovie 6 HD, ja mam MB, Leopard. Problem stejny. Bohuzel kameru ted nemam u sebe, takze to nemuzu vyzkouset, ale mate pravdu, nenapadlo me toto sledovat pri praci s kamerou. Jestli si dobre pamatuju, tak mi to kdysi fungovalo s MovieMaker ve Win, ale asi na 50 pokus po nejakym silenym nastaveni.

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:20)
    Trvalý odkaz

    To jsem zkousel taky, sestra ma G4, Tiger, iMovie 6 HD, ja mam MB, Leopard. Problem stejny. Bohuzel kameru ted nemam u sebe, takze to nemuzu vyzkouset, ale mate pravdu, nenapadlo me toto sledovat pri praci s kamerou. Jestli si dobre pamatuju, tak mi to kdysi fungovalo s MovieMaker ve Win, ale asi na 50 pokus po nejakym silenym nastaveni.

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:20)
    Trvalý odkaz

    To jsem zkousel taky, sestra ma G4, Tiger, iMovie 6 HD, ja mam MB, Leopard. Problem stejny. Bohuzel kameru ted nemam u sebe, takze to nemuzu vyzkouset, ale mate pravdu, nenapadlo me toto sledovat pri praci s kamerou. Jestli si dobre pamatuju, tak mi to kdysi fungovalo s MovieMaker ve Win, ale asi na 50 pokus po nejakym silenym nastaveni.

  • avatar
    15. 06. 2009 (22:20)
    Trvalý odkaz

    To jsem zkousel taky, sestra ma G4, Tiger, iMovie 6 HD, ja mam MB, Leopard. Problem stejny. Bohuzel kameru ted nemam u sebe, takze to nemuzu vyzkouset, ale mate pravdu, nenapadlo me toto sledovat pri praci s kamerou. Jestli si dobre pamatuju, tak mi to kdysi fungovalo s MovieMaker ve Win, ale asi na 50 pokus po nejakym silenym nastaveni.

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:22)
    Trvalý odkaz

    ehiker: tak až se dostanete ke kameře, zkuste to – a výsledek postněte třeba do diskusního fora, snad to půjde nějak zkrotit…

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:22)
    Trvalý odkaz

    ehiker: tak až se dostanete ke kameře, zkuste to – a výsledek postněte třeba do diskusního fora, snad to půjde nějak zkrotit…

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:22)
    Trvalý odkaz

    ehiker: tak až se dostanete ke kameře, zkuste to – a výsledek postněte třeba do diskusního fora, snad to půjde nějak zkrotit…

  • avatar
    15. 06. 2009 (22:22)
    Trvalý odkaz

    ehiker: tak až se dostanete ke kameře, zkuste to – a výsledek postněte třeba do diskusního fora, snad to půjde nějak zkrotit…

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:40)
    Trvalý odkaz

    Ok…diky za pomoc. Mrzi me to, je to skvela kamera, ale chybi ji to spojeni s Macam:D

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:40)
    Trvalý odkaz

    Ok…diky za pomoc. Mrzi me to, je to skvela kamera, ale chybi ji to spojeni s Macam:D

  • avatar
    15. 06. 2009 (21:40)
    Trvalý odkaz

    Ok…diky za pomoc. Mrzi me to, je to skvela kamera, ale chybi ji to spojeni s Macam:D

  • avatar
    15. 06. 2009 (22:40)
    Trvalý odkaz

    Ok…diky za pomoc. Mrzi me to, je to skvela kamera, ale chybi ji to spojeni s Macam:D

  • avatar
    15. 06. 2009 (22:03)
    Trvalý odkaz

    Někde jsem četl, že Handbrake taky umí AVCHD konvertovat. Do jakého formátu konvertovat tam?

  • avatar
    15. 06. 2009 (22:03)
    Trvalý odkaz

    Někde jsem četl, že Handbrake taky umí AVCHD konvertovat. Do jakého formátu konvertovat tam?

  • avatar
    15. 06. 2009 (22:03)
    Trvalý odkaz

    Někde jsem četl, že Handbrake taky umí AVCHD konvertovat. Do jakého formátu konvertovat tam?

  • avatar
    15. 06. 2009 (23:03)
    Trvalý odkaz

    Někde jsem četl, že Handbrake taky umí AVCHD konvertovat. Do jakého formátu konvertovat tam?

  • avatar
    15. 06. 2009 (22:45)
    Trvalý odkaz

    Vybornej clanek! Diky. A co format MOD? jak s nim nalozit? Mel jsem pred casem pujcenou kameru, myslim ze to byl Panasonic. Mela HDD…. A trochu jsem s tim zapasil. Jaky je spravny postup. Dik.

  • avatar
    15. 06. 2009 (22:45)
    Trvalý odkaz

    Vybornej clanek! Diky. A co format MOD? jak s nim nalozit? Mel jsem pred casem pujcenou kameru, myslim ze to byl Panasonic. Mela HDD…. A trochu jsem s tim zapasil. Jaky je spravny postup. Dik.

  • avatar
    15. 06. 2009 (22:45)
    Trvalý odkaz

    Vybornej clanek! Diky. A co format MOD? jak s nim nalozit? Mel jsem pred casem pujcenou kameru, myslim ze to byl Panasonic. Mela HDD…. A trochu jsem s tim zapasil. Jaky je spravny postup. Dik.

  • avatar
    15. 06. 2009 (23:45)
    Trvalý odkaz

    Vybornej clanek! Diky. A co format MOD? jak s nim nalozit? Mel jsem pred casem pujcenou kameru, myslim ze to byl Panasonic. Mela HDD…. A trochu jsem s tim zapasil. Jaky je spravny postup. Dik.

  • avatar
    16. 06. 2009 (04:25)
    Trvalý odkaz

    calaph: mod je úžasná „prasárna“ a naštěstí od toho už i Panasonic upustil, co vím. Měl by si s ním poradit mpegstramclip, pokud je v systému (placený) MPEG2 Component. A nebo z terminálu via ffmpeg:

    ffmpeg -i video.avi -target pal-dv -aspect 16:9 video.dv

  • avatar
    16. 06. 2009 (04:25)
    Trvalý odkaz

    calaph: mod je úžasná „prasárna“ a naštěstí od toho už i Panasonic upustil, co vím. Měl by si s ním poradit mpegstramclip, pokud je v systému (placený) MPEG2 Component. A nebo z terminálu via ffmpeg:

    ffmpeg -i video.avi -target pal-dv -aspect 16:9 video.dv

  • avatar
    16. 06. 2009 (04:25)
    Trvalý odkaz

    calaph: mod je úžasná „prasárna“ a naštěstí od toho už i Panasonic upustil, co vím. Měl by si s ním poradit mpegstramclip, pokud je v systému (placený) MPEG2 Component. A nebo z terminálu via ffmpeg:

    ffmpeg -i video.avi -target pal-dv -aspect 16:9 video.dv

  • avatar
    16. 06. 2009 (05:25)
    Trvalý odkaz

    calaph: mod je úžasná „prasárna“ a naštěstí od toho už i Panasonic upustil, co vím. Měl by si s ním poradit mpegstramclip, pokud je v systému (placený) MPEG2 Component. A nebo z terminálu via ffmpeg:

    ffmpeg -i video.avi -target pal-dv -aspect 16:9 video.dv

  • avatar
    16. 06. 2009 (04:26)
    Trvalý odkaz

    snilard: Handbrake je pro nás nepoužitelný, protože umí převod jen do ztrátových kodeků (X264, H264, DIVX) s nepužitelně malým datovým tokem (tusím nejvýše 3 Mb/s)….

  • avatar
    16. 06. 2009 (04:26)
    Trvalý odkaz

    snilard: Handbrake je pro nás nepoužitelný, protože umí převod jen do ztrátových kodeků (X264, H264, DIVX) s nepužitelně malým datovým tokem (tusím nejvýše 3 Mb/s)….

  • avatar
    16. 06. 2009 (04:26)
    Trvalý odkaz

    snilard: Handbrake je pro nás nepoužitelný, protože umí převod jen do ztrátových kodeků (X264, H264, DIVX) s nepužitelně malým datovým tokem (tusím nejvýše 3 Mb/s)….

  • avatar
    16. 06. 2009 (05:26)
    Trvalý odkaz

    snilard: Handbrake je pro nás nepoužitelný, protože umí převod jen do ztrátových kodeků (X264, H264, DIVX) s nepužitelně malým datovým tokem (tusím nejvýše 3 Mb/s)….

  • avatar
    16. 06. 2009 (07:10)
    Trvalý odkaz

    Bry den
    Rad by som sa spytal do akeho formatu pripravit video ak chcem strihat v Finalcut express. Nejak som to doklepal s exportom do QuickTime (podobne ako toto), ovsem po aplikovani efektov / prelinaciek atd som aj tak musel rendeovat. Da sa to vobec nejak? Mam starsi intel macbook pro, takze by to teoreticky mohlo …

    S pozdravom
    Martin

  • avatar
    16. 06. 2009 (07:10)
    Trvalý odkaz

    Bry den
    Rad by som sa spytal do akeho formatu pripravit video ak chcem strihat v Finalcut express. Nejak som to doklepal s exportom do QuickTime (podobne ako toto), ovsem po aplikovani efektov / prelinaciek atd som aj tak musel rendeovat. Da sa to vobec nejak? Mam starsi intel macbook pro, takze by to teoreticky mohlo …

    S pozdravom
    Martin

Komentáře nejsou povoleny.