Apple novinky: 12. týden [2013]

Jaké zajímavé události přinesl nejen v jablečném světě dvanáctý týden letošního roku? Nahlédněte do tradičního přehledu veškerého dění, které by vám nemělo uniknout.

Média a svět
[HTML1]

Apple koupil společnost vyvíjející systém pro lokaci zařízení v budovách

Za dvacet milionů dolarů koupil Apple společnost WifiSLAM, která se zabývala vývojem systému lokace zařízení v budovách. Apple potvrdil tuto akvizi pro The Wall Street Journal, avšak odmítl zveřejnit další detaily o jeho záměru se získanou technologií.

Společnost WifiSLAM je dva roky starý startup, jehož pracovníci vyvinuli systém, který umožňuje mobilním aplikacím najít pozici mobilního zařízení uvnitř budov na základě vyhodnocení Wi-Fi signálů. Jedním ze spoluzakladatelů společnosti byl i bývalý softwarový inženýr Googlu Joseph Huang.

Jde tak o další akvizici Applu v oblasti lokalizačních služeb, již dříve koupil podobně zaměřené společnosti Poly9, C3 Technologies a Placebase. Apple se tak zřejmě snaží vylepšit lokalizaci svých produktů poté, co v iOS 6 přestal používat mapové služby od Googlu.

[Diskuse o této události]

Datová centra Applu plně pohání obnovitelná energie

Apple se v poslední úpravě své environmentální politiky pochlubil, že jeho datová centra nyní využívají ze sta procent obnovitelnou energii. A celá společnost pak používá obnovitelnou energii ze 75 procent. Před rokem to bylo „jen“ 35 procent.

Přesunutí na použití obnovitelné energie (využívá se větrná, vodní, sluneční energie i energie z vodíku) začalo po květnu loňského roku, kdy byl Apple kritizován sdružením Greenpeace za obrovskou spotřebu elektrické energie.

[Diskuse o této události]

Autor reklam s panem PC a panem Macem bude opět tvořit pro Apple

Co si budeme povídat: aktuální reklamy na Apple produkty jsou sice výstižné, postrádají snad vše, co jsme na Apple reklamách měli dříve rádi. Nyní se to možná změní, protože reklamní kampaně opět dostává do ruky Scott Trattner.

Scott Trattner se však nevrací přímo do Applu, ale do mediální agentury Media Arts Lab. Je to proto, že Apple si své reklamní kampaně a většinu marketingových aktivit nikdy nezajišťoval sám, ale vždy vše nechával na externích společnost. Touto společností téměř vždy byla agentura TBWA/Chiat/Day, která má na svědomí jak legendární reklamu 1984, tak i reklamy na iPod s tančícími siluetami nebo kampaň Think Different. Nikoho tedy nepřekvapí, že agentura Media Arts Lab v současnosti pracující pro Apple je její součástí.

Trattner byl zodpovědný hned za několik velkých reklamních kampaní, z nichž nejvýraznější byla jistě kampaň „Get a Mac“ s Johnem Hodgmanem coby panem PC a Justinem Longem jako panem Macem. V současné době pracoval v agentuře 72 and Sunny, což je reklamní agentura mimo jiné připravující reklamní kampaně pro Samsung.

[Diskuse o této události]

Výkonný ředitel BlackBerry: Apple odvedl s iOS úžasnou práci, nyní je bez inovací

Thorsten Heins, výkonný ředitel BlackBerry, se v rozhovoru pro The Australian Financial Review vyjádřil také ke svému jablečnému konkurentu. Prohlásil, že uživatelské prostředí iPhonu je zastaralé a iPhonu hrozí, že jej konkurence nahradí. Důvodem je nedostatek inovací.

Z rozhovoru vybíráme: „Apple odvedl fantastickou práci v uvedení dotykových zařízení na trh. Odvedli fantastickou práci s uživatelským rozhraním, které je designovou ikonou. To byl také ten důvod, proč byl Apple tak úspěšný a je třeba jej za to obdivovat. Rychlost inovací však je velmi vysoká a největším problémem iPhonu je právě nedostatek inovací v posledních verzích. Uživatelské prostředí iPhonu je, se vším respektem, pět let starým konceptem.“

BlackBerry na to však sám není příliš dobře, když se jeho tržní podíl snížil z dvaceti procent před třemi lety na necelé 3,5 procenta aktuálně. Společnost doufá, že cestou k vyšším prodejním číslům bude nové BlackBerry Z10.

Apple v současnosti pracuje na nové verzi operačního systému iOS 7, jehož vývoj nyní leží na bedrech Jonathana Iva, který jej převzal po Scottu Forstallovi.

[Diskuse o této události]

Technický ředitel Adobe mění loď, v Applu bude inovovat a vylepšovat iOS

Adobe a Apple neměly mezi sebou vždy ty nejlepší vztahy, především vinou tahanic o Flash a jeho podporu v mobilních zařízeních. Možná i proto překvapila informace CNBC, že technický ředitel Adobe opouští svou pozici a bude pracovat v Applu. Informaci potvrdila přímo společnost ve svém vyjádření.

Kevin Lynch opustí společnost Adobe 22. dubna a nastoupí přímo do Applu. Jeho pozice v Adobe zůstane neobsazeno. Lynch pracoval v Adobe od roku 2005.

V Applu bude Lynch zastávat pozici vice prezidenta pro technologie a pod jeho pravomoce bude spadat přinášení nových funkcí a vylepšení do platformy iOS a bude se zodpovídat současnému senior vice prezidentu pro technologie Bobu Mansfieldovi.

Bude tak zajímavé sledovat, jaké nové inovace tento přestup přinese v příštích verzích iOS.

[Diskuse o této události]

Softwarové novinky
[HTML1]

Trojský kůň Yontoo napadal i Macy, Apple reagoval záplatou

V posledních několika dnech ohrožoval bezpečnost počítačů nejen s operačním systém OS X trojský kůň nazvaný Trojan.Yontoo.1. Informovala o tom ruská antivirová společnost Dr. Web.

Trojský kůň číhal na uživatele na webových stránkách, které lákaly uživatele na zajímavá videa a nejnovější trailery (filmové upoutávky). Pokud si však uživatel chtěl některý z nich přehrát, byl upozorněn na nutnost stáhnout chybějící zásuvný modul. Instalátor tohoto modulu jménem FreeTwitTube pak nainstaloval i výše zmíněného trojského koně.

Yontoo pak na všechny prohlížené webové stránky vkládat vlastní reklamní bannery a monitoroval adresy webových stránek, které jste prohlíželi.

Apple však velmi rychle zareagoval a jen jeden a půl dne po ohlášení této zranitelnosti vydal novou definici zabezpečení vestavěné systémové ochrany proti škodlivému kódu jménem Xprotect, který se v systému objevil poprvé se Snow Leopardem. Není tak tedy nutné se této infekce nadále obávat a Apple od nás dostává jedničku s hvězdičkou za rychlý zásah.

[Diskuse o této události]

iOS 6.1.3 a zamykání: dvě chyby opraveny, nová přibyla

Mobilní operační systém iOS 6.1 obsahoval hned dvě chyby, které umožňovaly útočníkům obejít zamknutí telefonu prostřednictvím číselného kódu a tím přístup k některým uživatelským datům. V nedávno vydaném updatu na verzi 6.1.3 Apple tyto chyby opravil. Nicméně se ukázalo, že se objevila chyba nová.

Na YouTube se totiž objevilo video uživatele videosdebarraquito, ukazující postup, kterým je možné se dostat do adresářů a fotek bez toho, abyste museli zadat bezpečnostní kód.

Postup je snadný a spočívá ve spouštění hlasového ovládání a pokusu vytočit číslo. Jakmile telefon začne s vytáčením, vysuňte rychle SIM kartu. Dostanete se tak do seznamu posledních vytáčených čísel. A z této obrazovky se lze dostat do kontaktů (prohlížení i editace) i fotografií.

[Diskuse o této události]

Jony Ive prosazuje plochý industriální styl pro připravovaný iOS 7

Po odchodu Scotta Forstalla, několikrát oceněného nejkreativnějšího člověka, z Applu a po rošádě ve vedení společnosti dostal Jony Ive, guru jablečného designu, pod svá křídla také budoucí směřování „lidského“ uživatelského rozhraní (human interface). Cílem je sjednocení vzhledu softwarových produktů Applu, od iPodů přes iPhony a iPady až k počítačům. Vše by mělo všude vypadat stejně – tedy to, oč se snaží i další společnosti včetně Microsoftu (Windows 8, Windows Phone) nebo Canonicalu (Ubuntu, Ubuntu Touch).

Je také známo, že Jony Ive je velkým odpůrcem toho, aby prvky uživatelského rozhraní napodobovaly skutečný vzhled reálných věcí. V angličtině je tento směr nazýván jako skeumorphic design. Představa Jonyho Iva spočívá v čistém, plochém a schematickém designu všeho, od oken aplikací až po ikony. Je však otázkou, jak vše chápat – například ploché kostkové rozhraní Windows 8 či Windows Phone je přesně to, co si pod těmito pojmy můžeme představit.

Tento směr nyní potvrdil také The Wall Street Journal, který také uvedl bližší termín uvedení příští verze mobilního operačního systému pro Apple zařízení: léto letošního roku.

[Diskuse o této události]

GarageBand pro iOS vychází v nové verzi, opravuje chyby a podporuje Audiobus

Apple vydal významný update své hudební aplikace GarageBand určené pro mobilní zařízení s operačním systémem iOS. Vylepšuje stabilitu, opravuje chyby v propojení se zvukovými zařízeními třetích stran a přidává podporu pro Audiobus – unikátní systém pro směřování zvuku mezi různými aplikacemi a příslušenství. Nestává se příliš často, že by Apple ve svých produktech podporovat SDK třetích stran, nicméně Audiobus přináší natolik výrazné rozšíření možností GarageBandu, že to i pro Apple nebyla překážka.

S využitím systému Audiobus můžete snadno vytvořit zvukovou stopu v jedné zvukové aplikaci, poslat ji do jiné pro editaci, filtrování nebo modifikace a poté opět odeslat do jiné aplikace pro další zpracování bez toho, abyste museli cokoli kamkoli kopírovat nebo přenášet manuálně. Vše funguje automaticky.

[Diskuse o této události]

   Zdroje: 9TO5MacTUAWMacworld, Zprávy SuperApple.cz + citace přímo v textu

 Zajímá vás dění v Apple světě a tradiční týdenní Apple novinky jsou pro vás málo? Pak právě pro vás jsou zde naše nové Zprávy.SuperApple.cz!