iBooks a iBooks Author očima pedagoga
Apple v lednu 2012 představil a vydal bezplatnou aplikaci pro tvorbu studijních materiálů a učebnic určených pro vzdělávání s názvem iBooks Author. Jaký je však její přínos očima českého pedagoga?
Filozofie aplikace vychází z myšlenky využít maximum potenciálu moderních informačních a komunikačních technologií společnosti Apple ve vzdělávání, zejména překlenout propast mezi aplikacemi určenými primárně pro podnikovou sféru kam patří především kancelářské programy Pages, Numbers nebo Keynote.
Jednoznačnou výhodou aplikace je cena, protože je prostřednictvím Apple App Store distribuována zcela zdarma. Propojení s obchodem iBookstore díky integrované ikoně je další pozoruhodná vlastnost. Nevýhodou pro většinu učitelů může být podpora pouze zařízení Apple. Aplikaci můžeme nainstalovat na operační systémy iOS a Mac OS X, zatímco většina českých škol používá platformu IBM s operačním systémem MS Windows.
Značnou nevýhodou se může jevit nutnost mít u sebe zařízení iPad z důvodu testování elektronické knihy pomocí tlačítka náhled. Funkce softwarového náhledu by jistě našla své příznivce.
Snadná použitelnost pro každého
Aplikace iBooks Author je velmi jednoduchá na ovládání, tlačítka jsou efektivně rozmístěna, pro uživatele textového editoru Pages je seznámení s funkcemi okamžité. V rámci zobrazení nabízí nepřeberné množství režimů šetřících pracovní plochu samotného konceptu výukového materiálu. Kladně hodnotíme i nadčasový design aplikace a předinstalované motivy.
Výborná je i možnost exportu do dalších formátů např. pdf nebo txt, ale věříme, že by uživatelé spíše přivítali export do klasického formátu doc. Formát pdf není snadné editovat, u formátu txt nelze pracovat s obrázky a dalšími multimediálními prvky. Import z dříve hotových materiálů funguje perfektně, jen přetažením souboru, ale u souborů využívajících složitější formátování nebo prvky vysokoškolských distančních opor dojde k odstranění formátování nebo neúplnému načtení. Sluší se však doplnit, že tento import si poradí pouze se soubory vytvořenými v aplikací Pages nebo Word. Pokud tedy máte své texty uloženy v jiném formátu, budete je muset nejdříve do některého z těchto dvou konvertovat.
Možnost tvorby kvízů a testů je téměř dokonalá, ale postrádáme zde možnost propojení s učitelským zařízením iPad, aby viděl, kdo jak odpovídal (funkce statistiky v rámci třídy), možnost elektronického testování by přinesla ekonomické a ekologické aspekty.
Revoluce i českém školství?
Pomůcky podobného zaměření se v současné době na školách vyskytují (např. interaktivní tabule). Je proto otázkou, jak se k aplikaci iBooks Author české školy postaví, zdali budou raději investovat do nákupu dalších multimediálních učeben vybavených audiovizuální technikou a interaktivní tabulí, nebo výukou na zařízeních typu iPad, které mají podle společnosti Apple zcela nahradit těžké sešity a učebnice.
Na českých školách v otázkách ICT z větší části převládá konzervativní přístup, proto si nejsme jisti zdali budou školy ochotné investovat nemalé peníze do nové platformy. K diskusi se nabízí otázka financování, kdo bude zařízení iPad pro výuku kupovat, zdali rodiče žáků nebo školy a žák iPad dostane iPad jenom zapůjčený? Navíc zařízení není příliš velké, hrozí zde možnost krádeže nebo z důvodu podobnosti záměny mezi žáky a tím nechtěné zneužití osobních údajů.
Kdybychom chtěli zcela nahradit klasickou výuku (knihy, učebnice a tabule) pouze iPady, musíme zvážit některé negativní faktory. Zdravotní rizika představují zvýšenou zátěž pro oči, mimo dnes standardních zařízení typu počítačů, televizorů a mobilních telefonů. Stávající učitelé v českých podmínkách se s těmito zařízeními sami nesetkali a nabízí se otázka, zda budou ochotni se dále sami vzdělávat, případně absolvovat další rozšiřují kurzy a vzdělávání.
V anglicky mluvících zemích jsou běžně k dispozici první učebnice od renomovaných autorů. U nás chybí materiály. Pevně věříme, že někteří „nadšení“ pedagogové v době vydání článku tvoří své první zkušební učebnice. Masovějšímu rozšíření může stát v cestě nedostatek kvalifikovaných recenzentů MŠMT schopných posoudit, jak pedagogické hledisko, tak multimediální charakter aplikace platformy Apple.
Otázkou je i cenová politika samotných elektronických učebnic, aby byly kvalitní, ale cenově dostupné a odpovídaly duševnímu vývoji žáků daného vzdělávacího stupně. Obavy, zdali žáci zvládnou obsluhovat elektronické interaktivní učebnice na zařízeních iPad mít nemusíme, protože je to velmi jednoduché, navíc současné děti mají k těmto technologiím blíže, setkávají se s nimi od velmi útlého věku.
Generace elektronických dětí
Je pravdou, že informační a komunikační technologie se staly součástí našeho každodenního života, ovšem nesmíme stále zapomínat na klasické metody psaní rukou, aby se naše děti ještě dokázaly vůbec samy podepsat, namalovat obrázek nebo něco zahrát na klasické hudební nástroje.
Závěrem můžeme napsat, že produkt iBooks Author je komplexní, stabilní a cenově dostupná aplikace určená pro vytváření studijních materiálů pro různé typy škol. Našli jsme však řadu námětů pro zdokonalení, tak, aby její nasazení ve výuce přineslo kýžený efekt. V současné době v českém prostředí zůstane spíše nástrojem pro pilotní testování nových forem výuky na školách zapojených a spolufinancovaných z projektů ESF. Z pedagogického hlediska se jedná o zdařilou didaktickou učební pomůcku využitelnou primárně jako doplněk a motivační nástroj.
Autor článku PhDr. Jan Lavrinčík, DiS. vyučuje moderní informační technologie, zejména programování a algoritmizaci na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a Moravské vysoké škole v Olomouci. V rámci své zamýšlené disertační práce zkoumá možnosti výuky programování v rámci sekundárního vzdělávání. Své teoretické poznatky ověřuje v rámci hodin informačních a komunikačních technologií na Střední odborné škole Olomouc-Řepčín. Intenzivně se věnuje interaktivní výuce platformy Promethean ActivBoard, pro kterou je certifikovaným lektorem.
Cituji: Stávající učitelé v českých podmínkách se s těmito zařízeními sami nesetkali a nabízí se otázka, zda budou ochotni se dále sami vzdělávat, případně absolvovat další rozšiřují kurzy a vzdělávání……….
Tak takhle věta mi vyrazila dech. Zda budou ochotni? Co s člověkem, který odmítá profesní růst? Který sám nevyhledává možnosti dalšího sebevzdělání?
Odpověď asi měn potřeba psát
Během kurzů střihu videa (Final Cut Pro X) používáme iPady jako učebnice a zatím máme samé kladné ohlasy.
iPad sekunduje Macu a je to ideální kombinace.
Futureipoint.cz
Dobrý deň u nás na škole sa chystáme nabehnúť , na výučbu na iPadoch od nového školského roku pre odbor Mechanik počítačových sieti . Keď že sme odborná škola a knihy všeobecne na odborných školách chýbajú alebo sú zastaralé je pre nás iBooks author jedná z ciest ako obsah vytvoriť . Podľa mňa je iPad individuálne zariadenie a je potrebné aby každý študent mal vlastný . Samozrejme je potrebné aby škola mala vytvorený ekosystém s učebným materiálom ku ktorému ma žiak prístup .
Ps: Chcel by som len poznámku pánu Švarcovy
Divili by ste sa koľko učiteľov Sa stavia na zadné a nechce prejsť na niečo nove
a sú zásadne proti . Dôvod je jednoduchý museli by začať učiť ináč , už by
nestačilo 30 min diktovať a 15 min skúšať. Atď ….. Ale to len tak na okraj
Pekný ďen
Dobrý den,
upřímně řečeno se učitelům ani moc nedivím – učitelská profese je podhodnocená a devalvovaná. Já sám učitel nejsem, manželka ano a když se teď dozvěděla, kolik jí nabízejí při návratu z mateřské, vypili si s panem ředitelem kafíčko a manželka už pracuje v soukromé sféře.
Učit budou zřejmě jenom ti, kteří lépe placenou práci neseženou nebo ti, kteří nemusí z platu živit sebe či dokonce rodinu. Nedivte se, že se tito lidé často nechtějí vzdělávat…
Mimochodem, pouhá myšlenka na to, že by rodiče např. žákům základní školy pořizovali iPad se mi zdá zcela mimo realitu.
Dále mě napadá riziko monopolizace – kdyby Apple pronikl do škol a získal výhradní zastoupení (všichni a všechno na iPadu), může klidně zdvoj- či zečtyřnásobit ceny a nikdo s tím nic neudělá…
Příjemný den vespolek!
Pavel
Konkurence má prostoru dost obvzláště u nás kde se setkáte téměř výhradně s firmou Microsoft. I moje žena je ucitelka a přes veškeré snahy ji dostat jinam stále učí. A rozhodně není ta která by lépe placenou práci nenašla spíše naopak má stále nabidky.Budete se asi divit,ale je ješte spousta učitelů které to stále baví i přes tu almužnu a restrikce.
Myslím, že stačila jedna věta, že učitelé u nás zkrátka nemají zájem dělat výuku zajímavější, nemají zájem své materiály připravovat pro novou platformu, nemají zájem zkrátka dělat nic nad rámec jejich dosavadní profese, která tu funguje v tomto pojetí už nespočetnou dobu. A výjimky v tomto případě opravdu jen potvrzují pravidlo. Je to velmi smutné, ale v řadě případů nejsou problém ani peníze, ani přístup ICT oddělení, ale právě kantoři samotní. A sám jsem se s takovým případem setkal. Apple ve školství má pořád u nás ještě řadu překážek, ale pokud se chce, tak ani ty nemusí být problémem :-) Snažím se to brát optimisticky, Apple ve školství věřím a dělají mi velkou radost projekty, které u nás vznikají, bohužel střet s praxí je u mě smutným zjištěním reality v naprosté většině případů základních a středních škol. A to ani nezacházím do debat jak fungují dodavatelé IT vybavení především ve větších městech, kde do toho mluví ještě magistrát…
Ahoj Martine,
dlouho jsem přemýšlel jestli zareagovat. Nakonec jsem k tomu ale sednout musel.
Dneska je fenomén do všeho vrtat. A trpí tím také školství. Poslední dobou slýchám mnoho erudovaných názorů, co máme jako učitelé ve školství změnit. Že všechno je blbě a že učíme stylem Rakousko-Uherska.
Opravdu se nestačím divit, kolik se specialistů na učitelství poslední dobou vyrojilo. Popravdě, mě by třeba nenapadlo radit ekonomovi, stavebnímu inženýrovi či doktorovi. Teď ovšem myslím klasické mudrlantství z diskuzních fór a sociálních sítí, nikoli rozumné argumenty a náměty (ty jsou však velmi vzácné).
Ber to tak, že většina současné učitelské populace patří do věkového průměru 50+. Starého psa novým kouskům nenaučíš a něco na tom bude. Mladí naopak pokud práci načichnou, rychle od ní prchají (ať neodpovídající platové ohodnocení, tak náročnost a požadavky – schválně, četl sis co vše by krom svého oboru měl ještě učitel zvládnout?, a také velmi nízké – téměř žádné – prestiže tohoto povolání).
Finanční stránka bude asi zjevně nepodstatná v Praze (opravdu netuším). U nás v Moravskoslezském kraji, speciálně v menších městech je situace s dotacemi na výbavu škol tristní. Když už nějaké dotace jsou, padnou na multimediální zařízení typu interaktivní tabule a podobně. Navíc krom tebou zmíněného magistrátu do výběrového řízení kecá i komise. Působí zde celkem dost proklamovaná výhružka o srážce dotací na IT dané škole, ministerstvo totiž na pár desítek let uzavřelo exkluzivní smlouvu s Microsoftem. A běda zda-li ji škola poruší…
Nasazení Apple počítačů v obcích je pak naprostou utopií.
Jsem rád, že se snažíš vše vidět optimisticky. A my mladí se opravdu snažíme, ale v současné době nám bylo naházeno pod nohy plno byrokratických obezliček a proto pokrok do školství prosakuje pomaleji, než bychom chtěli.
Doufám, že jsem Ti krapet poosvětlil situaci a možné změnil částečně i pohled na věc :)
Petře, děkuji za reakci, nicméně já se opravdu nesnažil radit učitelům jak to mají dělat a myslím, že žádná taková snaha v mém komentáři není. Jen jsem konstatoval fakta, se kterými se setkávám.
Dveře střední školy jsem opustil v roce 2010, takže mám ještě čerstvou paměť. O rok později jsem tam již působil jako konzultant právě na technologie Apple a zde jsem se tvrdě střetnul s onou praxí, o které jsem mluvil, a kterou jsem vlastně i celé 4 roky předtím sledoval. Zajímavé na tom také je, že iniciátorkou celého projektu byla bývalá ředitelka školy v důchodu, která tyto projekty měla na starost – věková bariéra zde tedy také nehrála roli. Peníze také ne (nejde o Prahu, ale o plzeňský kraj, který ten projekt vypsal). Ale nadšení, chuť a nějaká známka iniciativy ze strany kantorů (všech věkových skupin) se neprojevilo, až na výjimky. Co se týče peněz, motivace, to je mi srdečně ukradené. Je to povolání jako jakékoli jiné a učitelé musejí počítat s tím, jak jsou ohodnocení, že platí stále jakýsi tabulkový systém atp. Tudíž z mého pohledu výše jejich nástupního platu ve státním sektoru by nemělo pro ně být ničím překvapivým :-) Teď si možná rýpu, ale je to prostě tak. To, že mají málo, nebo že to pro ně není prestižní postavení nebo co já vím není argument na to, aby neodváděli svojí práci dobře. Nebaví mě truchlící učitelé stěžující si na to, že dělat něco navíc nebudou, protože mají málo. Ostatně stěžují si stejně i ti, co málo nemají. Z hlediska ekonomie tohle vyřeší jen tržní prostředí, které ve školství nefunguje. Ale pokud tedy nechci přijmout fakt, že mám odvádět nějakou práci (kdy předem mám jasnou představu jakou) za nějaký odměnu (kdy předem vím jakou) a nepřijde mi to zajímavé natolik, abych takovou práci za takových podmínek chtěl dělat, tak ji prostě nedělám.
Takže já vidím problém opravdu v kantorech. Nasazení moderních pomůcek do vyučování a snaha pro ně připravit zajímavé podklady pro studenty by měla být jejich náplň práce. Nevidím problém ve věku, nevidím problém v penězích (leč můžou být), vidím problém jen v lidech.
Nerad bych jen vrtal, jak píšeš, také bych raději školám pomáhal s nasazením třeba právě Apple technologií do jejich prostředí a výuky, ale nejdřív se musí změnit lidi, kteří o tom uvažují a kteří dnes fungují stylem jakým fungují, až potom se můžou řešit peníze a další věci. To, jestli se ti lidé můžou změnit mladou generací díky tomu, že učitelská profese na ZŠ a SŠ bude prestižnější a lépe placená, je už jiná debata, stejně tak ale platí, že pro to musí být prvně prestižnější sami učitelé. Což se zatím ve většině případů nepotvrzuje.