Apple Watch se představují: nedávno vydaný WatchKit SDK prozrazuje hodně

Když Tim Cook představoval v září Apple Watch, spousta informací zůstala nevyřčena. Nedozvěděli jsme se výdrž baterie, rozlišení displeje a chyběly i podrobnější informace, jak bude nová platforma vlastně fungovat.

Mlžný opar chybějících informací čas od času protrhne prohlášení od hlavních činitelů Applu, které ale nikdy nepřispělo k vytvoření konkrétnější představy, jako zmínka o tom, že se Watch budou přes noc muset nabíjet. Trochu více světla tak do celého očekávání přineslo až nynější uvolnění WatchKit SDK – nástroje pro vývojáře, který má umožnit s předstihem upravit své aplikace pro podporu Apple Watch.

watchkit_uprava_iphone_app

Ano, nespletl jsem se. Má opravdu umožnit vývojářům upravit a rozšířit stávající aplikace, jde tedy vlastně o jejich prodloužení pro stávající aplikace z našich iPhonů, ne psát zcela nové pro Watch. Čímž se tedy alespoň částečně potvrdila domněnka, že Apple Watch bez iPhone nebudou zas až tak chytrým zařízením. Během příštího roku se má situace změnit a vývojáři budou moci začít uvolňovat pro Apple Watch plnohodnotné aplikace. Co Apple vede k natahování termínu, nevíme. Dost možná tak chce dát uživatelům prostor a čas, aby se s novým rozhraním co nejvíce sžili a nezahltilo je množství nových ovládacích prvků z mnoha různých aplikací najednou.

S ovládáním uživatelského rozhraní souvisí i gesta, která jsou úplně nová, a je třeba se s nimi seznámit. Jako například dva druhy notifikačního rozhraní:

  • rychlý pohled
    zvednete ruku s hodinkami a ty ukážou jednoduchou obrazovku s nejnutnějšími údaji,
  • dlouhý náhled
    pokud se na hodinky budete dívat déle (budete mít ruku zvednutou déle), přepnou na podrobnější zobrazení, které si budete moci konfigurovat.

Jak Apple rozliší krátký a dlouhý pohled, respektive jak dlouhé budou muset být jednotlivé úseky, je ve hvězdách.

Dále je už teď jasné, že nebude možno definovat vlastní gesta v jednotlivých aplikacích. Tahem nahoru po kraji displeje vyvoláte Glances stránky – upozornění z jednotlivých aplikací, nahoru a dolů posouváte stránky, do stran přecházíte mezi stránkami, klepnutí slouží k výběru, zmáčknutí vyvolá menu. Tahem od levého kraje se vracíte na předchozí stránku (stejné jako nyní na iPhone/iPadu). Víc gest Watch neumožní – pravděpodobně záměrně právě pro rychlejší zvykání na nové prostředí.

Co dále můžeme z uvolněného SDK zjistit je rozlišení displeje Apple Watch. Menší varianta hodinek (38mm) bude disponovat displejem s rozlišením 272 × 340 bolů, vetší (42mm) bude mít rozlišení 312 × 390 bodů.

rozliseni_displeju_Apple_Watch

Dále je jasné, že si na Apple Watch nepustíme video. Což však vzhledem k velikosti displeje a jeho poměrům stran není zas až taková tragédie. Pro prohlížení obrázků je však k dispozici 20MB vyrovnávací paměti, takže by mělo být vše plynulé a bez sekání.

Další novinou je zcela nové písmo pojmenované San Francisco, které Apple nadefinoval extra pro použití na displeji hodinek.

San_Francisco_pismo_pro_Watch

I přesto, že jsme se SDK pro Apple Watch dozvěděli mnoho zajímavého, spousta důležitých informací stále chybí. Například neustále spekulovaná výdrž baterie. Nezbývá než doufat, že na tyto informace nebudeme muset čekat až do jara příštího roku.