Apple představil nový a levný iMac. Jaký je?

Apple dnes rozšířil nabídku svých stolních počítačů iMac a nový levnější model. Co za necelých třicet tisíc korun dostanete?

A začneme hned zhurta: nový model iMacu s 21,5″ úhlopříčkou vlastně není ničím jiným, než základním MacBookem Air umístěným do těla iMacu. Jen s drobnými rozdíly.

Tyto rozdíly se týkají především velikosti operační paměti a použitého úložiště. Zatímco u MacBooku Air najdete čtyři gigabajty operační paměti a rychlé SSD úložiště (v základní variantě o velikosti 128 GB), nový iMac nabídne hned v základu 8 GB operační paměti a – poněkud překvapivě – klasický rotační pevný disk o velikosti 500 GB. Tento disk má klasické notebookové rozměry 2,5 palce a jak jsme zvyklí z této řady počítačů, nepatří k výkonnostním přeborníkům.

imac2014

Za tento nový model si Apple řekne o 29 990 korun, zatímco jedenáctipalcový MacBook Air vás přijde na 24 990 korun. A je pravda, že za oněch pět tisíc korun rozdílu můžete přikoupit k MacBooku Air některý z externích monitorů a sestavit si tak stanici funkčně plus/minus srovnatelnou, avšak s výrazně větší mobilitou.

Více operační paměti v iMacu je sice výhodou, nicméně brzda v podobě pomalého klasického disku bude pro počítač handicapem, a tak i MacBook Air s poloviční velikostí paměti bude ve spoustě činností subjektivně rychlejším. Srovnání obou modelů pro vás připravujeme.

Pokud byste si chtěli iMac rozšířit o rychlejší disk, máte buďto možnost sáhnout po úložiště Fusion Drive (celková velikosti 1 TB za příplatek 6 500 korun), nebo čistě SSD úložiště (256 GB dostanete za příplatek 6 500 korun). Operační paměť uživatelsky rozšiřitelná není.

Společně s tímto modelem zůstávají v nabídce jak dva 21,5 palcové modely (2,7 GHz Core i5 za 34 990 Kč, 2,9 GHz Core i5 za 39 990 Kč), tak i dva sedmadvacetipalcové modely (3,2 GHz Core i5 za 48 990 Kč, 3,4 GHz Core i5 za 53 990 Kč).

20 komentářů: „Apple představil nový a levný iMac. Jaký je?

  • avatar
    18. 06. 2014 (15:23)
    Trvalý odkaz

    Nezapomněl autor na celkem důležitou vlastnost klasických pevných disků? Kapacitu…Na 128 GB disk bych si nainstaloval potřebné programy, uložil hudbu a už by tam nebylo k hnutí… Nechápu, jak někdo může považovat počítač se 128 GB diskem za víc než pravou ruku k hlavnímu počítači.

    • avatar
      18. 06. 2014 (15:39)
      Trvalý odkaz

      Nezapomněl, protože ceny externích úložišť jsou na tak nízké úrovni, že jejich pořízení díru do kapsy už nikomu snad neudělá – 500 GB přídavný disk stojí polovinu toho, co pouzdro na iPad s klávesnicí. To u stolního počítače, který je na místě a není problém mít k němu přijenou stálou periferii, není argument, který by obstál a omluvil tu citelnou degradaci výkonu…

      • avatar
        18. 06. 2014 (16:02)
        Trvalý odkaz

        Jo takhle. Jenže to samé by se dalo říct i o ostatních iMacích (potažmo i macu mini) vybavených klasickým diskem.
        Vy byste tam raději viděl 128 GB SSD s tím, že si uživatel dokoupí externí USB3 disk? U desktopu to dává smysl. Ale zrovna u toho MacBooku air vůbec. Já vlastně nechápu, proč vůbec Apple nabízí počítače se 128 GB SSD diskem.

        • avatar
          18. 06. 2014 (16:08)
          Trvalý odkaz

          JJ, úplně přesně takhle: stolní počítač by určitě měl mít primárně SSD (kvůli rychlosti) s možností rozšířit úložiště buďto interně (27″ modely) nebo externě (všechny modely). Dávalo by to daleko větší smysl – je smutné, když top Apple stolní model střední třídy (iMac 27″) je při používání subjektivně pomalejší, než o polovinu levnější portable stejného výrobce…

          U notebooků to chápu: není v nich na klasický disk místo. To by nemohl MacBook Air vypadat tak, jak vypadá a R-MacBook Pro tak, jak vypadá. SSD je malinkatá destička (s menší spotřebou), disk je velká tlustá placka…

          • avatar
            18. 06. 2014 (17:16)
            Trvalý odkaz

            Abych pravdu řekl, mezi současnými Apple desktopy bych si jen těžko vybíral. Mac mini má neskutečně zastaralý HW. Moc Pro je neskutečně drahý, použití dvou profesionálních GPU i v základním modelu MP naprosto zbytečné, stačila by 1 výkonnější uživatelská grafika. iMacy jsou také pekelně drahé, integraci obrazovky vidím jako nevýhodu. 21″ ani nemá rozšiřitelnou paměť. Z mého pohledu by vznikl ideální desktop použitím součástek z iMaca zakomponovaných do těla Macu Pro. Od destopu požaduji, aby byl celkem výkonný, ale 2 profesionální GPU nevyužiju a hlavně nezaplatím. Monitor a lepší než v 21″ iMacu už mám.

          • avatar
            19. 06. 2014 (15:26)
            Trvalý odkaz

            Souhlasím. O Mac Pro nemůže být řeč, to je vlastně Mac Mini s extra drahou cenovkou, který rozhodně „profesionální“ komponenty neobsahuje (beru reálný výkon a ne marketingovou samolepku, že se jedná o PRO řadu, jak to dělá Intel s řadou Xeon či AMD s řadou FirePro). iMac mi přijde z Apple desktopů nejuniverzálnější, vestavěný display je minus, ale žít se s tím dá. Horší je absence SSD – v tak neobyčejně drahém zařízení věc nepochopitelná. Dřív si disk uživatel mohl aspoň měnit sám, ale teď už ani tohle nelze. Takže jedině přihodit k cenovce dalších krásných 5 tisíc za každých 256 GB…

          • avatar
            19. 06. 2014 (16:02)
            Trvalý odkaz

            Tak s tím tvrzením o Macu Pro naprosto nesouhlasím. Ten naopak obsahuje pro normálního smrtelníka moc profesionální HW.

          • avatar
            20. 06. 2014 (08:32)
            Trvalý odkaz

            A v čem je tedy podle Vás HW Maca Pro tak „moc profesionální“? Pokud nejsem zrovna střihač videa, a to ještě jen ve Final Cutu X, tak nějaký velký užitek z FirePro karet nevidím. A Xeon oproti i7 zrovna přesvědčivé výsledky také nenabízí. Viděl jste někdy výkonové testy? Ve srovnání 4jádrových procesorů je Xeon dokonce pomalejší…

          • avatar
            20. 06. 2014 (09:53)
            Trvalý odkaz

            S těmi grafikami je to přesně jak píšete. Jsou to profesionální grafiky. To nemá s jejich výkonem moc společného. Jde o podporu některých technologií, které spotřebitelské grafiky nemají. Namátkou mě napadá podpora ECC pamětí. Některé 3D softwary, aby byly ochotné rendrovat na grafice, musí mít grafiku profesionální třídy. Ne, že by to na těch herních nešlo, ale výrobce SW je dohodnutý s výrobcem HW, který na tom dost vydělává. Pokud zabrousím do tábora Nvidie, tak tam se výpočetní grafiky liší od herních třeba také množstvím operační paměti. V době, kdy nejvýkonnější herní GeForce měla 2 GB ram, nejvýkonnější Quatro mělo 6 GB ram. Na grafiku tolik paměti potřeba není, ale když na tom člověk počítá nějaké obrovské řídké matice, je občas 2 GB málo.
            Xeon je serverový procesor, takže to zase není pouze o surovém výkonu, ale o podpoře technologií, které desktopové ani notebookové procesory nemají. Třeba víceprocesorové stanice, což starší generace Macu Pro využívaly.

          • avatar
            20. 06. 2014 (18:43)
            Trvalý odkaz

            Ano, tak abychom to shrnuli. „Profesionalni“ Mac Pro neni vhodny pro profesionalni hudebniky, protoze hudebni software ani z xeonu ani z firepro nic nevytezi. Neni vhodny ani pro grafiky, protoze adobe z komponent take nic neziska. Mozna je fajn pro videostrihace, ale jen pracujici ve Final Cutu X. A mohl by byt vyuzitelny pro cad/3d, ale nejak mi unika, proc by nekdo mel 3D delat na Macu Pro za 120 tisic a ne na profi win stanicich za polovicni cenu, kdyz softwaru i vykonu ma win stanice proste i tak vic. Design je fajn, ale pasivne chlazena karta nenabidne nikdy to co jeji poradne chazeny konkurent… A to uz se vubec nebavim o neschopnosti mac os x pracovat v profi nasazeni, kdyz i sdileni disku ci zobrazeni slozky s vice nez 30 soubory je ve finderu problem.

          • avatar
            23. 06. 2014 (01:45)
            Trvalý odkaz

            Ano… To je od začátku můj dojem z tohoto superhardware… Stroj srovnatelného ale prakticky využitelnějšího výkonu je možno pořídit / postavit za poloviční cenu… ;)

          • avatar
            23. 06. 2014 (01:41)
            Trvalý odkaz

            Dvě grafiky jsou nesmysl… Pokud někde chybí výkon, tak to zpravidla není grafika (myslím normální pracovní činnosti, ne hraní akčních her ve vysokém rozlišení anebo provoz letového simulátoru)… A rvát Xeon do pracovní stanice, to už vůbec nechápu, jediný důvod je zřejmě možnost osadit více CPU, výkon samotného procesoru to být nemůže, jak už tu bylo řečeno… Hlavně je potřeba ladit OSX, protože ten byl v publikovaných testech prokazatelně největší brzdou (nikdy bych nepomyslel, že takové „železo“ připustí známé zlověstné duhové kolečko), nemluvě o „profi“ aplikacích typu FinalCut Pro X (zvaný též iMovie na steroidech)… ;)

  • avatar
    18. 06. 2014 (15:45)
    Trvalý odkaz

    Moc nechápu srovnávání s MacBook Air, navíc nový iMac si z něj vzal akorát procesor, tudíž začít tím, že je to vlastně základní Air v tělě iMacu ale vlastně s úplně jiným diskem a větší RAM mi přijde poněkud úsměvné. Buď potřebuji stolní počítač bez vysokých nároků a koupím iMac s kvalitním provedením, displejem, jedním kabelem a bezdrátovou klávesnicí a myší, nebo potřebuji přenosný počítač bez vysokých nároků a koupím základní MacBook Air, to přeci nejsou substituty.

    • avatar
      18. 06. 2014 (15:52)
      Trvalý odkaz

      Ale ona je to skutečně základní deska z MacBooku Air a více se celé řešení podobá mu, než stávajícím iMaců. Má stejný procesor se stejnou grafickou kartou (všechny ostatní iMacy jedou minimální s Iris Pro, dokonce i interní revize a číslování desky toto potvrzuje)…

      Celé toto přirovnání je použito především z toho důvodu, aby měl nepříliš technicky kovaný čtenář představu o výkonu nového iMacu a poselství, které mu předkládá, je: základní výkon je stejný, jako znáte z MacBooku Air, avšak přiškrcený pomalým diskem. Nic z toho však není v žádném rozporu s klasifikací, kterou uvádíte vy…

      Ostatně již pracujeme na videosrovnání, které tu podobnost dokáže více než dobře…

  • avatar
    18. 06. 2014 (16:10)
    Trvalý odkaz

    To působí jako EDU model, který byl propašován do hlavní nabídky. Kdyby byl pod 1000 USD, tak bude zajímavý.

    • avatar
      18. 06. 2014 (16:20)
      Trvalý odkaz

      Vidíš, to mě nenapadlo – neměl on EDU model jiný procesor? Cenu bych si taky umě představit níž…

      • avatar
        18. 06. 2014 (17:29)
        Trvalý odkaz

        EDU byla stolní i3 s Intel grafikou (model 2012?). Stále podobně, jestli dobře pamatuju. Nechápu, kdo jiný by si tenhle počítač měl koupit. Těch 200 babek je tak podstatný rozdíl. Vedle BTO vylepšení to vypadá fakt vtipně :-)

  • avatar
    18. 06. 2014 (16:15)
    Trvalý odkaz

    někde jsem četl že iMac má dostat nové procesory, to se už stalo, nebo zatím jen ta 21,5?

  • avatar
    19. 06. 2014 (19:33)
    Trvalý odkaz

    Nepotěší… Ještě ořezanější než dřív. Muj první iMac 20″ jsem kdysi kupoval sice v nejnižší konfiguraci ale byl za nějakých 27-28 tisíc. A to podotýkam včetně myši, klávesnice, DVDRW mechaniky, DPH a normální 2letý záruky v kamennym krámu u nás. Tak čas se posunul a stolní jabko pod 30 už zase skoro neni. Možná mini. Ono je to na běžnou práci doma jedno. Celkem nechápu lamentaci nad SSD. Kdo ho potřebuje, když má 4 a víc GB RAM ? Já iMacka nevypínam a aktivitu disku zpozoruju jenom když timemachine zálohuje data. Sice mam 1 TB disk ale důležitých dat tak 100 GB a k tomu 100 GB filedisk z exPCčka pro Parallelsy. Mně se vlastně všechno vešlo s velkou rezervou už na 250 GB disk ve starym iMackovi. MAC PRO by se mi líbil v původní bedně. Tenhle systém koše na stole a všech dat kdo ví kde se mi nelíbí. 2,3,4… disk do toho přidat nejde. Nikdo mně ještě nepřesvědčil že nějakej thunderbolt nebo jiný externí rozhraní je rychlejší než interní disk.

Komentáře nejsou povoleny.